‘Digitaal onderwijs’: het digibord

Standaard

Deel 2 in de serie over ‘digitaal onderwijs’. Deel 1 staat hier en gaat over wat in mijn ogen de doelen zouden moeten zijn van het digitaliseren van het onderwijs.

Tot nu toe doe ik voor mijn gevoel weinig met mijn digibord. Laat ik het zo zeggen, ik had net zo goed alleen een beamer in mijn lokaal kunnen hebben. Ik laat weleens wiskundige filmpjes zien, gebruik applets in de les om deze te laten zien, laat leerlingen tekeningen zien die ik in Geogebra maak (vooral omdat dat mij werk bespaart… 🙂 ) en ik kan ook een digitale grafische rekenmachine op het bord toveren. Herken je het thema? Juist: het digibord ondersteunt me in mijn lesgeven, maar er zijn meer (interactieve) mogelijkheden die ik nog niet echt heb benut.

Ik ben wel weer begonnen om met de digipen op het bord te schrijven, maar mijn handschrift is met whiteboardstift eigenlijk beter te lezen. Het digibord gebruiken op een manier dat het alleen maar een digitaal whiteboard is, is natuurlijk ook niet het product ten volste benutten. Je kunt natuurlijk de aantekeningen dan wel opslaan en delen met de leerlingen. Dat heeft ook weer als nadeel dat de leerlingen zelf geen aantekeningen meer maken (“want het komt toch wel op Magister te staan”, dito voor wat betreft huiswerk…). Volledig vertrouwen op techniek is geen goede zaak wat mij betreft.

Over interactiviteit gesproken: ik zet weleens een Socrative of Kahoot in de les in. Ik heb ook al een keer Padlet uitgeprobeerd, maar dat was niet zo’n succes… De website liep niet echt lekker op de telefoons van de leerlingen. Ik had Padlet ook in gedachte als digitale discussieplek voor na de les. Hier kunnen leerlingen toch nog vragen aan mij en aan elkaar stellen als ze thuis huiswerk zitten te maken. Leuk idee, maar doofde al snel als een nachtkaars uit…

De mogelijkheden van Kahoot en Socative zijn eindeloos. Je kunt het gebruiken voor het ophalen van de voorkennis, het toetsen van de geleerde stof, werken in teamverband, controleren van het huiswerk, enzovoorts.

Wat is Kahoot?
Kahoot is een website waar docenten een meerkeuzequiz kunnen maken. Leerlingen kunnen vervolgens inloggen op een andere website om deel te nemen aan die quiz. Aan het einde is er een winnaar, want voor elke goed beantwoorde vraag krijgt een leerling tussen 0 en 1000 punten, afhankelijk van de snelheid van antwoorden en natuurlijk of het antwoord goed is of niet.

Wat is Socrative?
Socrative is een website waar docenten vooraf vragen kunnen noteren voor leerlingen. Dit kunnen meerkeuzevragen zijn, maar ook waar/niet waar-vragen en korte open vragen (voor een enkel woord of getal). Het ziet er wat minder hip uit in vergelijking met Kahoot, maar er zijn meer mogelijkheden. Socrative wordt dan ook niet als spelletje gebruikt.

Het nadeel van Kahoot en Socrative is dat het relatief meer tijd kost om in elkaar te zetten dan een mondelinge of schriftelijke toetsing van de geleerde stof. Je moet van tevoren al nadenken over meerkeuzevragen of mogelijke antwoorden die de leerlingen kunnen geven en deze ook nog eens intypen. Zeker met wiskundige formules is dat soms lastig. Ander nadeel is dat leerlingen het ‘leuk’ vinden en het liefst elke les wel zo’n leuke Kahoot willen spelen. “Je zit op school om te leren”, wordt even vergeten. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Een nadeel zou kunnen zijn dat een leerling zo baalt van een verloren Kahoot, dat dit zijn leerprestaties beïnvloedt. Een voordeel is weer dat de leerling die nooit iets leuk vindt, nu wel meedoet aan het leerproces.

Genoeg stof tot nadenken dus… Volgende keer meer, met name over GoFormative…

Plaats een reactie